معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

ضرورت نقش آفرینی بازیگران نظام علم و فناوری در تحقق برنامه‌های توسعه کشور

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۷ کد : ۵۸۷۸۳ تاپ خبر برنامه ریزی
قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع امیدآفرینی تاکید کرده اند و اگر ماموریت هرکدام از بازیگران نظام علم و فناوری در قالب برنامه توسعه کشور تعیین شود، از پراکنده کاری در این حوزه جلوگیری می شود و دستاوردها نیز برای جامعه محسوس تر خواهد بود و همین موضوع موجب ایجاد امید در جامعه می شود.
ضرورت نقش آفرینی بازیگران نظام علم و فناوری در تحقق برنامه‌های توسعه کشور

قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع امیدآفرینی تاکید کرده اند و اگر ماموریت هرکدام از بازیگران نظام علم و فناوری در قالب برنامه توسعه کشور تعیین شود، از پراکنده کاری در این حوزه جلوگیری می شود و دستاوردها نیز برای جامعه محسوس تر خواهد بود و همین موضوع موجب ایجاد امید در جامعه می شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با حضور روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به صورت مجازی برگزار شد و سرپرست گروه آموزش عالی و تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور ارایه داد.

دکتر حسن فارسی قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به ضرورت برگزاری آن، اظهار کرد: برنامه های توسعه کشور، ریل گذاری پنج ساله کشور هستند و به دلیل اهمیت آن به عنوان یک سند بالادستی، لازم است که تمام مدیران جهاددانشگاهی نیز در جریان جزییات برنامه توسعه و همچنین فرآیند بررسی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی باشند.

وی با اشاره به ظرفیت های جهاددانشگاهی و پیشنهادهای مطرح شده برای الحاق به برنامه هفتم توسعه، افزود: جهاددانشگاهی توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری دارد که می توان از آن در توسعه کشور استفاده کرد و امیدواریم با تلاش دوستان در مرکز پژوهش های مجلس و همچنین نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، شاهد تصویب پیشنهادهای مطرح شده باشیم. 

قائم مقام رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: البته هدف از طرح پیشنهادهای جهاددانشگاهی در برنامه هفتم، رقابت بین دستگاهی نیست و به دنبال این نیستیم که فقط نام جهاددانشگاهی را در برنامه توسعه ببینیم، بلکه نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حوزه علم و فناوری باید در تحقق برنامه های توسعه کشور جایگاه و نقش ویژه ای داشته باشد که اگر این موضوع محقق شود، جهاددانشگاهی نیز جزئی از این زنجیره و نظام خواهد بود.

دکتر فارسی تصریح کرد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از مراکز پژوهشی موثر کشور است و زمانی که لایحه برنامه توسعه کشور از سوی دولت ارائه می شود، پژوهشگران این مرکز بررسی دقیقی بر لایحه خواهند داشت و جای امیدواری است که پیشنهادهای خوبی نیز در حوزه علم و فناوری که جهاددانشگاهی نیز در این موضوع صاحب جایگاه و نقش است، به مجلس ارایه شده است. با این وجود تاکید می شود که در بررسی برنامه توسعه به جای حکم محوری، باید رویکرد برنامه محوری حاکم شود و برنامه و احکامی که تصویب می شوند نیز زنجیره وار به هم متصل باشند.

قائم مقام رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه در دو حکم برای جهاددانشگاهی ماموریت هایی پیش بینی شده بود. در یکی از احکام موضوع قطار ملی مطرح شده بود و به دلیل حمایت های وزارت کشور و تلاش جهادگران، موضوع به نتیجه رسید، ولی در بحث آب شیرین کن که ماموریت دیگر برنامه ششم برای جهاددانشگاهی بود به دلیل آنکه دستگاه اجرایی مربوط پای کار نیامد، زنجیره کار تکمیل نشد و آنگونه که باید کار به نتیجه نرسید.

دکتر فارسی گفت: دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور بودجه دولتی دریافت می کنند و در جریان تدوین برنامه توسعه لازم است برای هر دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی و پژوهشی برای مزیت ها و نقاط قوت آن نقشی مشخص تعیین شود و نظام علم، فناوری و نوآوری کشور تقویت شود. همچنین رصد و پایش تحقق برنامه نیز بسیار اهمیت دارد و اگر کار اینگونه دیده شود می توان امیدوار به اجرای برنامه بود. مقام معظم رهبری بارها بر موضوع امیدآفرینی تاکید کرده اند و اگر ماموریت هرکدام از بازیگران نظام علم و فناوری در قالب برنامه توسعه کشور تعیین شود، از پراکنده کاری در این حوزه جلوگیری می شود و دستاوردها نیز برای جامعه محسوس تر خواهد بود و همین موضوع موجب ایجاد امید در جامعه می شود.

وی با اشاره به ضرورت تغییر ریل کشور از تمرکز بر نفت به سمت اقتصاد دانش بنیان، افزود: زمانی که از اقتصاد دانش بنیان صحبت می شود، حوزه های مختلفی مانند حوزه مالیاتی و یا گردشگری مطرح می شود، ولی بالاترین ظرفیت مربوط به علم و فناوری است، به شرط آنکه به این حوزه نگاهی زنجیره ای داشته باشیم، نه جزیره ای.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت علوم انسانی، گفت: علوم انسانی دیگر علوم را جهت دهی می کند و در صورت توجه بیشتر به علوم انسانی، اثربخشی فناوری ها نیز چندین برابر می شود. به همین دلیل از مرکز پژوهش های مجلس نیز انتظار می رود در این خصوص تاکید بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های مشترک جهاددانشگاهی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: همکاران جهاددانشگاهی در واحدهای سازمانی سراسر کشور نشست هایی را با عنوان جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور برگزار کنند و نتایج حاصل از این نشست ها در قالب گزارش هایی به مرکز پژوهش های مجلس ارائه شود. همچنین لازم است از ظرفیت های رسانه ای جهاددانشگاهی نیز در زمینه افزایش نقش بازیگران نظام علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه استفاده شود.

بر اساس این گزارش، دکتر حسین نصیری سرپرست گروه آموزش عالی و تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این نشست نقاط قوت و ضعف لایحه برنامه هفتم توسعه، علت عدم تحقق برخی احکام برنامه ششم توسعه و همچنین ظرفیت های جهاددانشگاهی و نظام علم و فناوری در برنامه های توسعه کشور را تشریح کرد.


نظر شما :