شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی بررسی کرد؛

راهکارهای ارتقاء اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه های توسعه کشور

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵ کد : ۶۱۴۱۷ تاپ خبر امور مجلس
با هدف همفکری و کمک به فرآیند تدوین وتصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، با استفاده از شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور، نشست هایی تخصصی با موضوع جایگاه نظام علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه توسعه و پیشرفت کشور، برنامه ریزی و اجرا شد.
راهکارهای ارتقاء اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه های توسعه کشور

ه گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، برنامه های توسعه کشور، مسیر حرکت پنج ساله کشور را تعیین می کنند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردارند و ضرورت دارد در مراحل تدوین، اجرا و رصد و پایش، از ظرفیت نخبگانی کشور استفاده شود. 

تجربه کشور در 6 برنامه توسعه گذشته نشان می دهد که کمتر از 30 درصد برنامه ها محقق شده اند و دلایل عدم تحقق برنامه های توسعه، نیازمند بررسی دقیق و آسیب شناسی است. شاید یکی از دلایل مهم عدم تحقق برنامه های توسعه، واقع بینانه نبودن برخی احکام برنامه است و در صورتی که روند برنامه نویسی در ادوار گذشته در تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه نیز ادامه یابد، کارکرد برنامه توسعه به عنوان سند تدبیر کشور، تقلیل می باید.

علی رغم اینکه ایران در ردیف کشورهای با سابقه طولانی در برنامه نویسی محسوب می شود، تجربه برنامه های توسعه گذشته نشان می دهد که برنامه های پیشین بیش از آنکه برنامه توسعه باشند، نیازهای دستگاه ها برای پیشبرد امور جاری بوده اند و در چنین شرایطی، تحقق حداقلی برنامه های توسعه دور از انتظار نیست.

در همین راستا و با هدف همفکری و کمک به فرآیند تدوین وتصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، با استفاده از شبکه نخبگانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور، نشست هایی تخصصی با موضوع جایگاه نظام علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه توسعه و پیشرفت کشور، برنامه ریزی و اجرا شد.

پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی (ابن سینا)؛ سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه؛ واحدهای سمنان؛ کرمان، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نشست های تخصصی را برگزار که مشروح آن را می توانید در ادامه مطالعه ک


لینک دانلود فایل

نظر شما :