برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی اصفهان/ استفاده از ظرفیت های تازه در ارتقاء جایگاه واحد

۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۶ کد : ۶۳۳۱۶ تاپ خبر امور واحدها
آیین معارفه سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار و بر استفاده از ظرفیت های تازه در ارتقاء جایگاه واحد تاکید شد.
برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست جهاددانشگاهی اصفهان/ استفاده از ظرفیت های تازه در ارتقاء جایگاه واحد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، آیین معارفه دکتر زاهد شفیعی سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان و تکریم دکتر مهدی ژیان‌پور رئیس سابق این واحد، چهارشنبه،19 مهرماه با حضور دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این آیین با قدردانی از زحمات دکتر مهدی ژیان‌پور رییس سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان، گفت: ایشان معلم‌وار و استاد وار با همکاران به تعامل پرداخت همچون سایر عزیزانی که از سال ۱۳۶۰ مسئولیت جهاددانشگاهی واحد اصفهان را عهده‌دار بودند و این مسئولیت را به دیگری واگذار کردند.

وی با اشاره به حُسن سلوک و تعامل دکتر ژیان‌پور در زمان مسئولیت جهاددانشگاهی واحد اصفهان، اظهارکرد: فضایل و توانمندی‌های ایشان همواره در دفتر مرکزی زبانزد بوده است و به بهترین شکل، مسئولیت خود را به دوش کشید و با ارتقاء، امروز آن را واگذار می‌کند. دکتر شفیعی هم صاحب دانش و تجربه در حوزه گردشگری و شهری است، در دانشگاه هنر تدریس می‌کند و مسئولیت کشوری در وزارت میراث ‌فرهنگی دارد.

دکتر فارسی با اشاره به ظرفیت فراوان واحد اصفهان، تصریح کرد: کارنامه این واحد درخشان است و با توجه به ظرفیت فراوانی که دارد، باید با هم‌افزایی از فرصت و ظرفیت تازه‌ای که ایجاد می‌شود، استفاده شود تا جایگاه واحد اصفهان ارتقاء پیدا کند. اکنون ظرفیتی تازه به ظرفیت موجود این واحد اضافه شده تا هم‌افزایی‌ها بیشتر شود و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و صنعتی که استان اصفهان دارد، همه دست به دست هم دهیم و از این ظرفیت برای کل مجموعه جهاددانشگاهی استفاده کنیم. این اتفاق تاکنون افتاده است و باز هم باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه واحدهای استانی جهاددانشگاهی در سراسر کشور باید نگاه شبکه‌ای داشته باشند، توضیح داد: هر واحد وقتی می‌خواهد پروژه‌ای در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی انجام دهد، بداند که ظرفیت کل مجموعه جهاددانشگاهی پشتیبان آنهاست. البته اصفهان خود شبکه کوچکی از واحدهای جهاددانشگاهی دارد؛ اما این انتظار می‌رود که از ظرفیت و شبکه کشوری نیز استفاده شود.

دکتر فارسی نقطه قوت جهاددانشگاهی را ارتباط با بدنه دانشجویی دانست و گفت: هر واحد استانی که ارتباط با دانشجو را حفظ و از ظرفیت نوآوری، خلاقیت و ایده‌پردازی او استفاده کرده باشد، موفقیتش ادامه پیدا خواهد کرد؛ ولی اگر این ارتباط قطع شده باشد، سکون اتفاق می‌افتد و خبری از خلاقیت، نوآوری و نشاط نخواهد بود. انتظار می‌رود که در اصفهان نیز این موضوع تقویت شود و ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر تقویت هرم نیروی انسانی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، افزود: با توجه به زمینه‌ای که در اصفهان وجود دارد، ظرفیت علمی نیروها در کنار بدنه کارشناسی این واحد باید تقویت شود. همچنین به لحاظ مالی و معیشتی باید بیشتر رسیدگی شود تا ظرفیت‌ها با آرامش بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر فارسی گفت: انتظار می‌رود که تعامل و ارتباط سرپرست واحد اصفهان با اعضای این مجموعه به بهترین نحو باشد، چنانکه دکتر ژیان‌پور این‌گونه بود. می‌گویند سرمایه هر مجموعه‌ای، نیروی انسانی آن است و این موضوع در جهاددانشگاهی اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند که هرچه دارد، از نیروی انسانی است؛ بنابراین انتظار می‎‌رفت و می‌رود، چنانکه تاکنون این‌گونه بوده که تعامل با نیروی انسانی باید با کرامت کامل باشد و همه حقوق افراد لحاظ شود.

وی توجه به آموزش‌های تخصصی را وجه تمایز جهاددانشگاهی با سایر مجموعه‌ها برشمرد و افزود: اگر آموزش‌های فاخر و مهارت‌افزا داشته باشیم، درواقع خدمتی به جامعه خواهد بود و باید وارد فضای یادگیری همراه عمل شویم، چنانکه جهاددانشگاهی از ابتدا این‌گونه و آموزش در آن همراه عمل بوده و این وجه تمایز ما محسوب می‌شود. به همین دلیل، کسانی که در جهاددانشگاهی پرورش یافتند، در دستگاه‌های دیگر توانمندی خود را نشان و با حداقل امکانات، بهترین کارها را انجام دادند.

فارسی با بیان اینکه هر واحدی که نیروهای آن هم‌افزا باشند، حتی در بحران‌ها به بهترین شکل ممکن عمل و بحران را به فرصت تبدیل می‌کنند، گفت: ولی اگر در مجموعه‌ای واگرایی وجود داشته باشد، بهترین فرصت‌ها نیز خود به خود به بحران تبدیل می‌شود. تهدید درواقع فرصت‌هایی بوده که درست استفاده نشده و به بحران تبدیل شده است.

 

جهاددانشگاهی یک سازمان یادگیرنده است

 

دکتر زاهد شفیعی سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این آئین، اظهار کرد: سازمان‌ها دو دارایی اصلی دارند؛ دارایی اصلی شامل ساختمان و زیرساخت‌های سخت‌افزاری می‌شود، اما دارایی ممتاز جهاد که غیرقابل کپی و البته نمادین است، بحث برند، هویت و پشتیبانی معنوی از جهاد است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلف خود، از جهاددانشگاهی حمایت کرده‌اند.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان، یادآور شد: چیزی که باعث شد اکنون من اینجا باشم، سرمایه‌های ممتاز، سابقه و برند جهاددانشگاهی است. علاوه بر این، دومین دارایی جهاد، تجربه زیسته نیروی انسانی است که وظیفه همه ما این است که از این سرمایه‌ها حفاظت و صیانت کنیم و در راستای ارتقاء آن‌ها نیز تلاش کنیم.

وی جهاددانشگاهی را یک سازمان یادگیرنده دانست و افزود: این سازمان همیشه در حال یادگیری است و قطعاً ما نیاز داریم که این سازمان را ماموریت‌گرا کنیم، همچنین، ما نیاز به متوازن‌سازی توسعه جهاد و بازتعریف ماموریت‌ها داریم.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه رویکرد من، رویکردی پایین به بالا است، تصریح کرد: همه ما باید دغدغه‌مند باشیم و کمک کنیم تا بتوانیم در بحث هوشمندسازی، چابک‌سازی و نیز متوازن‌سازی اتفاقات مثبتی را برای جهاددانشگاهی اصفهان و کشور رقم بزنیم.

جهاددانشگاهی شبیه به هیچ سازمانی نیست و نباید هم باشد

دکتر مهدی ژیانپور، رئیس سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این جلسه درباره شناخت خود از جهاددانشگاهی و واحد اصفهان، گفت: جهاددانشگاهی شبیه به هیچ سازمانی نیست و نباید هم باشد، اما در بسیاری از مواقع ما دومینویی از اقدامات اشتباه را شروع می‌کنیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مهم‌ترین فناوری جهاددانشگاهی، تربیت آدم‌هاست. در این رابطه می‌خواهم بگویم که جهاددانشگاهی سازمانی برای آینده است.

ژیانپور در خصوص یکی از تفاوت‌های جهاددانشگاهی اصفهان با سایر سازمان‌ها، گفت: یکی از تفاوت‌های جهاد با سایر سازمان‌ها این است که ما همیشه تلاش کرده‌ایم با مدیران میانی ارتباط برقرار کنیم و گرایش‌های جناحی نداشته باشیم.

وی در رابطه با حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی اصفهان، یادآور شد: در جهاد دانشگاهی اصفهان، تا سال ۱۳۹۳ ما بسیاری از زیر ساخت‌هایمان را به دلایل مختلف از دست داده بودیم و ساخت آن چیزی که از آن روز تاکنون اتفاق افتاده، اتفاقی ساده نبوده است. در حال حاضر، جهاددانشگاهی اصفهان در حوزه شهر و پژوهش با وجود هفت تا هشت نفر، در بحث علوم اجتماعی و شهر مطرح است و ما عضو بزرگ‌ترین طرح استان یعنی تیم «تهیه طرح جامع شهر» هستیم.

رئیس سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان در ادامه به برنامه‌های اجرایی در معاونت فرهنگی این واحد اشاره و اظهار کرد: جلسات «فصل سخن» و نیز «جلسات قرآنی» به‌صورت هفتگی و با استقبال بسیار زیادی برگزار می‌شود. همچنین سازمان دانشجویان در جهاددانشگاهی اصفهان مدت یک سال است که دوباره فعالیت خود را از سر گرفته و ارتباط خوبی با دانشجویان و بدنه دانشجویی برقرار کرده است.

ژیانپور با بیان اینکه ما باید به آموزش‌مان افتخار کنیم، افزود: در حوزه آموزش به ما بسیار جفا شده است، درحالی‌که آموزش این واحد در حال حاضر محیطی حرفه‌ای و خلاق است. پیش‌تر گفته‌ام که آموزش‌های عمومی ما از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و با اتخاذ چنین رویکردی، آموزش‌های تخصصی ما ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است، در پایان این جلسه از زحمات دکتر مهدی ژیانپور به‌عنوان رئیس سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان تقدیر شد و دکتر زاهد شفیعی به‌عنوان سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان معرفی شد.

 
 
 

 


نظر شما :