معاون هماهنگی و امور مجلس تاکید کرد؛

رسالت اصلی جهاد دانشگاهی انجام کار فرهنگی در دانشگاه است

۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴ کد : ۶۴۱۹۷ تاپ خبر امور واحدها
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها، گفت: دانشجویان مخاطب اصلی فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها هستند و با توجه به اینکه رسالت و مسئولیت اصلی جهاد دانشگاهی انجام کار فرهنگی در دانشگاه ها است، ضرورت دارد فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی در همه دانشگاه های کشور، از جمله دانشگاه الزهرا (س) به عنوان دانشگاه تک جنسیتی، توسعه و گسترش یابد.
رسالت اصلی جهاد دانشگاهی انجام کار فرهنگی در دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در جریان بازدید از جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) در جمع اعضای این واحد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) اگر چه واحد کم جمعیتی از نظر نیروی انسانی است؛ همیشه کارهای بزرگ از مکان های کوچک شکل گرفته است و انتظار این است که در واحد الزهرا (س) که دارای ویژگی چابکی، پویایی و خلاقیت است نیز شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در این واحد، افزود: وضعیت واحد الزهرا (س) نسبت به گذشته بهبود یافته است، با این وجود باید با آینده نگری و افق بازتر نسبت به گذشته، فعالیت های آینده واحد ترسیم شود. لازم است نقشه راه در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) مدون شود تا این واحد سازمانی نیز با افق دید وسیع تر، فعالیت هایی اثرگذار انجام دهد.

فارسی در خصوص همکاری های مشترک با دیگر سازمان ها، تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت جهاد دانشگاهی بر همکاری های مشترک واحدهای سازمانی تاکید می شود و به همین دلیل انتظار می رود جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) نیز در این مسیر با دیگر واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی همکاری داشته باشد. همچنین انعقاد تفاهم نامه با دیگر سازمان ها و وزارتخانه ها خوب است، ولی تفاهم نامه ای که منجر به قرارداد و کار مشترک نشود ارزش ندارد. در این زمینه انتظار می رود پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری، کارگروهی مشترک برای پیگیری مفاد تفاهم نامه تشکیل شود تا شاهد اجرایی شدن تفاهم نامه باشیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ادامه داد: با توجه به اینکه واحد الزهرا (س) تنها واحد تک جنسیتی جهاد دانشگاهی است، می تواند در زمینه کلاس های آموزشی و دوره هایی ویژه خانواده های جهادگران برنامه ریزی خوبی داشته باشد. مدرسه تابستانه که در فصل تابستان سال جاری اجرایی شد، تجربه خوبی بود که لازم است مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و با استفاده از تجربه های موفق آن و رفع نقاط ضعف، رویکردی رو به جلو در این زمینه را در این واحد شاهد باشیم.

وی با اشاره به ضرورت تقویت فعالیت های فرهنگی، افزود: ماهیت جهاد دانشگاهی، فرهنگی است و با توجه به رسالت این نهاد انقلابی در این زمینه، انتظار می رود فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) نیز در دانشگاه افزایش یابد و ارتباط دانشجویان با فعالیت های این واحد بیشتر شود. دانشگاه الزهرا (س) در حال حاضر بیش از 9 هزار دانشجو دارد که لازم است بخشی از این دانشجویان به فعالیت های جهاد دانشگاهی جذب شوند و از محل ورود به حوزه های فرهنگی، جذب جهاد دانشگاهی شوند. دانشجویان، مخاطب اصلی فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی هستند و لازم است با جذب دانشجویان از طریق برنامه های فرهنگی، به نوعی دانشجویان در دوران تحصیل خود تجربه ای که منجر به توانمندی بیشتر آنها می شود را نیز در جهاد دانشگاهی تجربه کنند؛ در این صورت است که وقتی پس از اتمام تحصیل در جهاد دانشگاهی و یا هر سازمان و مجموعه دیگری مشغول به کار شدند، با رویکرد فرهنگی ناشی از تجربه های دوران فعالیت در جهاد دانشگاهی به کار خود ادامه می دهند.

فارسی گفت: همچنین انتظار می رود فعالیت ها و پروژه های پژوهشی واحد الزهرا (س) نیز گسترش باید و علاوه بر رویکرد خوبی که در اندیشکده بانوان و مرکز مشاوره این واحد وجود دارد، لازم است در دیگر حوزه ها نیز شاهد تقویت فعالیت های پژوهشی باشیم. در خصوص دوره های آموزش کوتاه مدت نیز تاکید بر این است که دوره های تخصصی و مهارت محور تقویت شود، زیرا جهاد دانشگاهی محلی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار است و در این مسیر، دوره های عمومی که دیگر مجموعه های آموزشی نیز آن دوره ها را اجرا می کنند، منجر به اشتغال جوانان نمی شود، بلکه لازم است با استفاده از شبکه نخبگانی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و تجربه های عملیاتی این نهاد در حوزه های مختلف، دوره های آموزشی تخصصی تدوین و اجرا شود.

بر اساس این گزارش، زهرا نقی زاده، رییس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) نیز در این نشست گزارشی از فعالیت های این واحد در حوزه های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال دانش آموختگان، ارائه داد. همچنین اعضای جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) نیز به بیان نظرات، دغدغه ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

 


نظر شما :