اهداف کلان بیست ساله

اهداف کلان  فرابخشی

ـ یکی از سه سازمان علمی ـ فرهنگی برتر کشور به لحاظ همکاری با مراکز علمی و فرهنگی، سازمان‌ها، نهادهای مدنی ملی و بین‌المللی، برای مشارکت در حل چالش‌های فراروی جوامع اسلامی و کشورهای منطقه.

 

اهداف کلان بخش آموزشی

1 - جایگاه اول در توسعه آموزش عالی تخصص محور مبتنی بر قابلیت ها و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و " تبدیل دانشگاه علم و فرهنگ به برترین دانشگاه غیردولتی و بین‌المللی کشور" و " موسسات آموزش عالی استانی جهاد دانشگاهی"  به عنوان برترین موسسات آموزش عالی غیر دولتی برتر در استان

2 - برترین موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی در کشور و در حیطه‌های تخصصی جهاد دانشگاهی و آموزش های منجر به اشتغال با قابلیت و توان جذب دانشجو از کشورهای منطقه

3 – جایگاه اول در طراحی و تدوین و اجرای روزآمد دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای جامعه با قابلیت حضور و تعامل در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی.

 

اهداف کلان بخش اشتغال

1 - پیشگام در توسعه توانمندی های شغلی دانش‌آموختگان و موثر در هدایت و حمایت از سرمایه‌های انسانی بازار کار کشور با قابلیت فعالیت مؤثر در کشورهای منطقه

2 - سازمان موثر در طراحی و اجرای طرح‌های جامع،  طرح‌های تیپ کسب و کارهای نوین و تعامل سازنده ملی و بین‌المللی در حوزه‌های کار، اشتغال و کارآفرینی

3 – الهام بخش در نوآوری، اطلاع رسانی، ترویج، تصمیم سازی و ارائه خدمات علمی در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان.

 

اهداف کلان بخش زیر بنایی و امور عمومی

جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف مندرج در سند جایگاه جهاد دانشگاهی در چشم انداز 20 ساله کشور  در بخش زیر بنایی و امور عمومی باید برخوردار از :

1- منابع انسانی متعهد و کارآمد (مومن، انقلابی، متخصص، خلاق، پرتلاش، خودباور، مسئولیت‌پذیر، دارای روحیه کار جمعی و ملتزم به فرهنگ جهادی)

2 – نظامهای مدیریتی کارآمد

3- منابع مالی پایدار با تاکید بر درآمدهای اختصاصی

4- منابع فیزیکی (فضای‏ کالبدی و‏ تجهیزات) مستقل

5 – ارتباطات روزآمد و مؤثر

6 – ساختار و تشکیلات کارآمد

متناسب با اهداف کلان بخشی 20 ساله جهاد دانشگاهی باشد.

 

اهداف کلان بخش شرکتها و موسسات

1 - سازمان برتر در کاربردی کردن و تجاری سازی دستاوردهای علمی و برخوردار از شرکتها و موسسات دانش بنیان با بهره مندی از نیروهای دانشگاهی

2 - سازمان موثر در ارائه خدمات علمی، تخصصی و فرهنگی با استفاده از نیروهای متخصص در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای.

 

اهداف کلان بخش فرهنگی

1 - سازمان برتر در ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و تعمیق معرفت دینی با تکیه بر اندیشه حضرت امام(ره) و آشنا‌سازی دانشجویان با سیره نبوی(ص) و ائمه معصومین(ع) در جهت رشد معنویت‌گرائی و تحکیم فضائل اخلاقی و توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در عرصه ملی و جهان اسلام و ارائه شیوه‌ها و الگوهای روزآمد در جهت انس و الفت هر چه بیشتر دانشجویان با قرآن با تأکید بر قران‌پژوهی و تدبر در قرآن کریم

2 - سازمان برتر در تبیین و پاسداشت آرمانها، ارزشها و اهداف انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی و گفتمان مردمسالاری دینی در جامعه دانشگاهی و آشناسازی دانشجویان با تاریخ و ریشه‌های انقلاب اسلامی و معرفی و شناساندن ابعاد شخصیتی، آرمانها و اندیشه‌ها و سیر و سلوک دینی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) به دانشجویان

3 -  سازمان برتر در گسترش و تعمیق اندیشه و آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان و

 

تقویت فضای آزاد اندیشی، نقد و مناظره در جامعه دانشگاهی در جهت اعتلای روحیه استقلال‌طلبی، عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی و تقویت پیوند دولت، ملت و نخبگان

4 -  سازمان برتر در ارتقاء شناخت دانشجویان از فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و معرفی جریان‌های فرهنگی-هنری معاصر و اندیشه، هنر، ادبیات و مفاخر و مواریث فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی به منظور تقویت هویت ملی

5 -  سازمان برتر در نوآوری و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجوئی به منظور تقویت روحیه خودباوری، تعهد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تلاش برای رشد و شکوفائی خلاقیت‌ها و استعدادهای فرهنگی-هنری دانشجویان و ایجاد زمینه‌های رقابت سالم و سازنده در عرصه آفرینش‌های علمی، فرهنگی، هنری وغنی سازی اوقات فراغت دانشجویان در گستره ملی و منطقه‌ای و جهان اسلام

6 -  سازمان برتر در جذب و سازماندهی دانشجویان و تعامل با نخبگان دانشگاهی برای ایفای نقش‌های ملی و توسعه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در جهت تشخیص و حل مسائل، چالش‌ها و نیازهای اساسی جامعه و حوزه فرهنگ و اجتماع، اطلاع‌رسانی و ارائه طرحها، ایده‌ها و راهبردهای روزآمد به مجموعه مدیریتی و حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور. 

 

اهداف کلان بخش پژوهش و فناوری

1 ـ پوشش یک پنجم از ساختارهای پژوهشی و تخصصی و تولیدات پژوهشی جهاددانشگاهی توسط قطب‌های علم و فناوری

2 ـ شناخته شده بودن 50 درصد قطب‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی در سطح منطقه و 5 درصد در سطح جهانی به لحاظ سطح علم و فناوری

3 ـ یکی از سه سازمان تحقیقاتی برتر در سطح کشور در زمینه تولید فناوری‌های نوین

4 ـ جایگاه اول در تولید فناوری‌های صادر شده در سطح کشور

5 ـ سازمان برتر در به کارگیری نتایج تحقیقات

6 ـ سازمان برتر در کسب ارزش حاصل از عرضه فناوری

7 ـ سازمان پژوهشی برتر در اجرای پروژه‌های موفق مرتبط با فناوری‌های نوین

8 ـ سازمان برتر در توسعه کاربرد نظریه‌های متناسب با نیاز کشور

9 ـ سازمان برتر در انجام مطالعات انسانی، اجتماعی و فرهنگی درحوزه فناوری

10 ـ سازمان برتر به لحاظ تعداد نوآوران در عرصه علم و فناوری

11 ـ ایفای نقش موثر در ایجاد و توسعه شبکه ملی و فراملی جذب همکاری فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی

12 ـ سازمان برتر در پژوهش‌های کاربردی با هدف ترویج و تعمیق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی به ویژه در " اعتلای تمدن و فرهنگ ایرانی- اسلامی" و " تحکیم هویت" و " تعلیم و تربیت نسل جوان"

13 ـ همکاری علمی و پژوهشی 10 درصد از ساختارهای پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان

14 ـ همکاری بین‌المللی 25 درصد از ساختارهای پژوهشی مرتبط، در حوزه‌های فنآوری ـ صنعتی