در پنجمین نشست تخصصی و آموزشی معاونت هماهنگی و امور مجلس صورت گرفت :

" بررسی مدل های تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی"

۰۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۸ کد : ۶۵۳۵۳ تاپ خبر
" بررسی مدل های تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی"

معاونت هماهنگی و امور مجلس پنجمین نشست تخصصی  و آموزشی را ویژه روسا ، معاونان و مدیران سازمان ها ، واحد ها و مراکز جهاددانشگاهی با موضوع" بررسی مدل های تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی " سه شنبه 30 آبان ماه با حضور تعدادی از روسای واحد های سازمانی مستقر در تهران و برخی مدیران کل و مدیران ستادی و حضور برخط روسا و معاونان واحد های سازمانی سراسر کشور برگزار کرد.

در ابتدای این نشست مهندس اسد رازانی مدیرکل امور واحدها، پژوهشکده ها، سازمانها و مراکز ضمن تشکر از مشارکت فعال همکاران در نشست های برگزارشده  به اهمیت و نقش موضوع تجاری سازی فناوری در بحث شبکه سازی و همکاری بین واحد های سازمانی در جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود :  واحد های جهاددانشگاهی در تولید ایده ، محصول و خدمت، فعالیت ها و اقدامات متفاوتی دارند و لذا توجه به بحث تجاری سازی و موضوعات مربوط به آن دارای اهمیت ویژه ای است که باید از مناظر مختلف به آن پرداخته شود.

در ادامه این نشست، دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی به عنوان سخنران ،به بیان تعریف لغوی تجاری سازی پرداخته و در مجموع  تجاری سازی را فرایندی عنوان کردکه از طرح و پروراندن یک ایده، آغاز و به توسعه ایده به سمت تولید و در نهایت عرضه در بازار  و فروش به مشتری می انجامد .

وی با اشاره  به نوع نگاه به تجاری سازی و دید گاه های مربوط به آن گفت: دو دیدگاه محدود و فراگیر  در تجاری سازی وجود دارد. در نگاه محدود که بسیاری از سازمان ها از جمله جهاددانشگاهی با آن در گیر هستند، سازمان ها و شرکت ها ابتدا به تولید ایده ، خدمت و محصول پرداخته و سپس به دنبال تجاری سازی و فروش آن هستند در حالیکه در دیدگاه فراگیر خلاف این اتفاق روی می دهد و ما نیز در جهاد دانشگاهی باید به دنبال ایجاد دید گاه فراگیر در خصوص تجاری سازی خدمات و محصولات باشیم.

 سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت شبکه سازی و همکاری سازمانی در موضوع تجاری سازی فناوری گفت: باید به صورت شبکه ای عمل کنیم؛ ما در ابعاد و موضوعات مختلف، جزیره ای عمل می کنیم  در حالیکه باید از ضریب نفوذ جهاددانشگاهی در کشور و دولت  و نیز دانش انباشته موجود در آن در راستای شبکه سازی و همکاری سازمانی بهترین استفاده را برد. وی کمبود منابع مالی ، عدم اشراف به مدیریت بخش خصوصی و جزیره ای عمل کردن واحد ها در جهاد را از جمله نقاط ضعف در بحث شبکه سازی دانست.

دکتر ابراهیمی در ادامه، ضمن اشاره به  شرایط و ویژگی های ایده های ناب برای تجاری سازی  به بیان مطلبی در خصوص بستر های توسعه فرآیند ایده تا محصول در جهان و ایران پرداخت و سمبل این بسترها را شرکت ها، پژوهشکده ها و دانشگاه ها معرفی کرد.

 

ایشان در ادامه مطالب خود به موانع عمده تجاری سازی فناوری در ایران اشاره و مواردی همچون شاخصهای اقتصاد کلان و فضای کسب و کار، نبود نظام مالکیت فکری و معنوی مترقی و محافظت کننده از حقوق پدیدآورندگان ، مشکل تامین مالی و ساختارهای تامین مالی و سرمایه گذاری، نبود بازار و مشکل بازاریابی محصولات فناورانه ، عدم تعامل و تجارت با کشورهای صاحب دانش و فناوری  و عدم وجود نگاشت نهادی جامع، مانع و متوازن را به عنوان برخی ازاین موانع معرفی کرد.

وی  عدم وجود آیین‌نامه جامع حقوق مالکیت فکری جهاددانشگاهی، وجود نگاه و رویکرد محدود به تجاری‌سازی فناوری در جهاددانشگاهی، عدم اجماع فکری در خصوص نحوه استفاده از توان مالی/ مدیریتی بخش خصوصی، عدم وجود آیین نامه نحوه همکاری نیرو‌های پژوهشی جهاددانشگاهی در شرکتهای تابعه و برخی موارد دیگر را ازجمله چالشهای تجاری سازی در جهاددانشگاهی دانست .

دکتر ابراهیمی با اعلام این خبر که سازمان تجاری سازی نیز در زمینه تصویب طرح های فناورانه دارای کرسی شده و می تواند اعلام نظر نماید ، در خصوص تشکیل ساختار تجاری سازی در واحد ها گفت: به نظر من محتوا بر ساختار ارجحیت دارد لذا در هر واحد که محتوای لازم برای تجاری سازی تولید شود در حال رایزنی برای ایجاد یک مدیریت مستقل در واحد هستیم.

در ادامه این نشست تخصصی، برخی از روسا و معاونان واحد های سازمانی حاضر به بیان نظرات ، پیشنهادها  و پرسش های خود  در خصوص موضوع تجاری سازی پرداختند.


نظر شما :